MolletOpina presenta al·legacions al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Mollet del Vallès
Les al·legacions se centren en la mobilitat activa i la millora del transport públic de Mollet
El passat mes de juliol, l’Ajuntament de Mollet va aprovar inicialment en ple el nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible.
Un pla poc ambiciós i conservador
El Pla aprovat, tot i que aparentment vol potenciar la mobilitat sostenible, en realitat, un cop entrats en matèria i vistes les actuacions, en realitat són propostes de poca envergadura i poc impacte malgrat suposen el 82% dels desplaçaments interns, mentre que el gruix de les actuacions estan destinades al vehicle privat i mantenir els usos actuals tot i que amb alguns canvis menors que són una cortina de fum en una ciutat tan compacta i petita com Mollet.
De fet, la metodologia seguida per elaborar el Pla és un tant dubtosa, ja que la diagnosi inicial de les necessitats i qüestions a abordar s’ha elaborat en base a reunions amb els agents polítics i, després, s’ha procedit a fer l’anàlisi sobre el terreny. Per tant, estem davant de quelcom, fins i tot, precuinat.
Tant és així que podem trobar les idees de sempre: una illa de vianants entre la rambla Nova i Gaietà Vínzia, l’accessibilitat dels passos de vianants sense tenir en compte les voreres o el Mollet 30, malgrat fa anys es troba implantat.
Les nostres propostes
Deixant de banda el pla, les nostres al·legacions s’han focalitzat en dues línies molt clares: d’una banda, la millora i promoció de la mobilitat a peu i, d’altra banda, la millora del transport públic.
Hem volgut partir de les pròpies dades i objectius que el pla presenta per poder donar-lis una resposta real. Per això, proposem millorar les condiciones de les zones de vianants amb més afluència i no només aquelles que no compleixen les normatives d’accessibilitat. Premiar el vianant i millorar les seves condicions arreu hauria de ser part del pla.
A més, demanem que les dades de base siguin correctes ja que hem trobat errades tan greus com amplades de voreres que no tenen res a veure amb la realitat.
Pel que fa al transport públic, hem volgut treure tot el suc a l’oferta actual i, per això, hem proposat crear quatre intercanviadors de transport públic i millorar la informació.
Pel que fa al bus urbà, hem trobat que la diagnosi era molt aigualida i hem aportat tot de dades per tal que es faci una anàlisi realista d’acord amb la greu situació que porta patint des de fa més de 2 anys i que, per tant, es proposin actuacions per tal de posar solució real a més de crear una segona línia que, en cap cas, no és una solució, sinó una millora apart.
En termes d’accessibilitat, hem posat l’accent a la necessitat d’actualitzar les parades d’autobús de la ciutat d’acord amb la nova normativa aprovada per la Generalitat, el Codi d’accessibilitat de Catalunya (decret 209/2023). L’objectiu és garantir l’accés de qualsevol persona al servei d’autobús urbà i deixar enrere les situacions actuals en què persones grans han de fer mans i mànigues per pujar o baixar dels vehicles en lagunes parades i, persones en cadira de rodes, no han pogut accedir perquè baixar la rampa és inviable.
Per últim, no hem volgut deixar de banda la bicicleta que, després del Pla director de la bicicleta, ha quedat força arraconada. Hem proposat que es creï una anella ciclista arreu de la ciutat per interconnectar els barris i els equipaments clau amb una senyalització específica, de manera que es generi un recorregut principal prioritari per aquest mode de transport, una reivindicació sorgida al procés participatiu d’aquest mateix pla.
Tot plegat, esperem que les al·legacions tinguin una bona acollida i puguin ser incorporades en la mesura del possible dins del pla ja que, estan exclusivament orientades a millorar la mobilitat de la ciutat des d’una perspectiva d’integració social i accessibilitat universal i la mirada posada en la transició cap a un model menys dependent del vehicle particular que, de per sí, ja té una baixa presència als desplaçaments interns a la nostra ciutat.
Podeu consultar les al·legacions completes aquí: