Posem a prova el nou carril bici de l’avinguda Rivoli

L’any 2021, la nostra plataforma demanava aprofitar fons europeus FEDER per fer una via ciclista en aquesta avinguda, una proposta que dibuixàvem amb els carrils bici als laterals, entre el cordó d’aparcament i la vorera, com és habitual a Europa i que, finalment, l’Ajuntament va descartar.

Va ser al 2022 però, un any més tard, quan els fons europeus Next Generation sí van donar impuls final a la realització d’aquest carril però, en aquest cas, pel centre de l’avinguda, una obra que s’ha enllestit fa només unes poques setmanes i que no ha estat exempta de polèmica, ja que nosaltres mateixos vam presentar al·legacions a un projecte inicial molt verd i amb força mancances.

Tant era així, que l’Ajuntament va realitzar una acceptació parcial i va fer modificacions essencials al projecte.

Finalment, però, el projecte que ha vist la llum ha estat modificat durant la mateixa construcció del carril bici, canvis que celebrem ja que eren part de les nostres al·legacions inicialment denegades per l’Ajuntament que atenien qüestions bàsiques de seguretat. Una fita que ha estat possible gràcies a que els serveis tècnics de l’Ajuntament, a hores d’ara, compten amb personal amb experiència prèvia en carrils bici.

Es tracta del recorregut a la rotonda de Can Borrell, que inicialment s’havia de fer en sentit hospital mitjançant tota una gimcana creuant la vorera nord i el parc i, finalment, es realitza per la banda sud, juntament amb l’altre sentit. Aquest canvi ha atès criteris de seguretat i és la mateixa proposta que vam fer des del nostre grup a les al·legacions però que, inicilament, no va ser acceptada.

Circulació adequada

En una primera passada, de punta a punta, hem pogut constatar una circulació força agradable i amb prou seguretat.

Pel que fa a l’entrada i sortida per les diverses cruïlles, també hem pogut realitzar els girs i incorporacions sense cap problema.

Això és degut a la configuració semafòrica i les fases adoptades que han permès dotar el carril de prou prioritat i seguretat per a tal.

Les mancanes: previsibles

Una de les qüestions que vam apuntar a les nostres al·legacions va ser la necessitat de realitzar prou manteniment de la vegetació i neteja del carril. Malauradament, en el nostre primer dia ja hem hagut de lamentar que no encara no s’ha fet. Les plantes que han brotat als parterres que envolten el carril en alguns trams fins i tot redueixen l’amplada útil fins a la meitat, fet que obliga a circular pel mig i no deixa cap marge per creuar-se.

Si bé, certament, s’han tallat les plantes, el que hi ha ara és un munt de fulles d’arbre que s’han escombrat cap al carril i l’han cobert, una situació que també vam alertar a les al·legacions que pot fer patinar bicicletes de carretera.

Si parlem de creuaments, trobem que han faltat 15 centímetres per sentit, tal com vam indicar a les al·legacions, per tal de poder fer-ho amb prou comoditat.

A més, els semàfors dels extrems, que s’han d’accionar amb polsador per poder continuar pels carrils vorera existents, tenen una posició que no ha estat gaire encertada, ja que la posició natural per aturar-se i pitjar el botó deixa la roda davantera de la bicicleta fora de la mediana, tot generant una situació de possible topada amb el trànsit motoritzat.

La nova configuració del trànsit

Durant la primera setmana de funcionament del carril bici, les noves configuracions de semàfors a les cruïlles van generar llargues cues als carrers adjacents.

Per sort, s’han introduït canvis i aquesta situació s’ha reduït considerablement. Tot i això, volem ser prudents; considerem que l’Ajuntament hauria de fer seguiment durant un temps per si cal revisar els temps de durada de cada fase per garantir una fluïdesa mínima i, sobretot, no penalitzar el transport públic.

Valoració final

Finalment, hem de dir que hem tingut una sensació general positiva però, volem remarcar que és molt bona mesura gràcies a tots els canvis que s’han fet tant per al·legacions com durant la construcció.

Creiem que és un primer pas per promoure la bicicleta i els vehicles de mobilitat personal a Mollet. Cal, en el marc del projecte de desdobalment de la R3, millorar el pas sota la via de Rivoli per donar una continuïtat adequada al carril fins a Can Pantiquet i enllaçar amb av. Gaudí.

També volem insistir en la necessitat de tenir una xarxa d’aparcaments segurs per bicicletes a la ciutat. Granollers i Montornès són exemples molt propers a seguir en aquest aspecte.

#ComunicatsMO


Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *