La contaminació  i altres perills amagats  a la construcció del Calderí

A  Mollet  del  Vallès  ja  ens  han  nomenat  a  diferents  estudis  nacionals  i  europeus  com  una  de  les  ciutats  dins  del  top 10   de  ciutats  més  contaminades d’Europa, i  la  més  contaminada  de  l’Estat espanyol . No  és  un  caprici  de  qui  fa  l’estudi,  son  dades  contrastades  d’anys  d’incompliments  i  de  voràgine  urbanística  sense  sentit  per  fer  créixer  la  ciutat,  els  seus  polígons  amb  molta  indústria  contaminant,  el  seu  parc  mòbil  i  les  grans  vies  de  comunicació  que  ens  envolten.  Aquestes  dades  d’emissions  contaminants  són  públiques  i  les  donen  administracions  com  les  catalanes,  espanyoles  o europees  ,  i  saben  que  hi  ha  moltes  vides  i  malalties  en  joc. Tot  i  això  els  plans  urbanístics  tiren  endavant  projectes  sense  sentit  i  incomplint  la  normativa  que  ens  hem  posat  al  territori,  fent  créixer  un monstre que es menjarà a ell mateix.

 El  Quart  Cinturó,  l’ampliació  de  l’AP7, l’estació  intermodal  de  mercaderies  de  la  Llagosta,  el  projecte  de  Ciutat  del  Motor  a  Parets  i  Montmeló,  el  nou  barri  plantejat  al  Calderí,  noves  edificacions  que  es  menjaran  part  dels  Pinetons  i  un  total  de  2800  vivendes  més  al  nou  POUM  de  Mollet .  Tot  plegat  fa  que el respecte a ser zona de protecció especial de l’ambient atmosfèric sigui un acudit de mal gust  .

 La  zona  de  baixes  emissions  de  Mollet  del  Vallès  queda  reduïda  a  l’espai  de  vianants  del  centre  i  a  ella  hi  poden  entrar  tots  els  vehicles  censats  a  Mollet  del  Vallès  abans  que  entri  en  vigor.  Quina  reducció  de  contaminació  tindrà?  Hi  ha  més  barris  que  el  del  centre  i  opcions  per  desincentivar  l’ús  del  vehicle  privat.  Regular  els  estacionaments  de  la  ciutat,  estacionaments  per  residents  amb  quota  anual  (zona  verda)  i  ampliar  i  no  reduir  la  zona  blava  són  realitat  a  les  ciutats  del  nostre  voltant  com  Granollers, Sant Cugat o Barcelona. Perquè a Mollet del Vallès no?

 En  el  cas  del  Calderí  l’Autoritat  del  Transport  Metropolità  (ATM)  ha  emès  un  informe  desfavorable  demanant  en  un  dels  punts  “S’ha  de  calcular  la  incidència  de  la  nova  mobilitat  generada  sobre  la  contaminació  atmosfèrica  tenint  present,  que  Mollet  del  Vallès  es  troba  dins  de  la  zona  de  Protecció  especial  de  l’ambient  atmosfèric.“  ja  que  és  un  volum  important  d’emissions  sumades  a  les  ja  existents a la ciutat de Mollet del Vallès. La cuina ja està en marxa.

 Tant  el  Calderí  com  els  Pinetons  estan  a  una  distància  massa  propera  a  vies  de  comunicació  com  carreteres  o  ferrocarril ,  per  on  passen  gran  part  de  les  mercaderies  perilloses  del  país.  En  el  cas  del  Calderí,  al  costat  hi  circula  la  línia  de  mercaderies  que  empra  la  R8  i  R2,  (així  com  les  carreteres  C17  i  C59),  i  ben  a  prop  dels  Pinetons  hi  ha  l’AP7 .  Segons  l’avaluació  ambiental  del  Pla  Territorial  Metropolità,  aquests  eixos  viaris  tenen  el  nivell  més  alt  de  perill  que  la  regula ció  actual  contempla,  i  això  fa  que  sigui  legalment  inviable  la  construcció  al  Calderí  i  als  Pinetons,  ja  que  totes  dues  zones  es  troben  dins  la  zona  d’indefensió  d’accidents  amb  matèries  explosives,  incendiàries  o  que  puguin  originar  núvols  tòxics.  Això  significa  que,  en  cas  d’un  episodi  d’aquestes  característiques,  els  elements  vulnerables  (persones,  animals,  cases  o  altres  béns  materials),  s’hi  veurien  sotmesos  de  manera  immediata  i  directa,  sense  possibilitat  d’activar  mecanismes  de  protecció  o  evacuació  que  en  poguessin garantir la seguretat .

 Aquest  8  de  novembre  de  2024  s’ha  fet  públic  el  Document  Únic  de  Protecció  Civil  Municipal  (DUPROCIM)  de  Mollet  del  Vallès.  Aquest  document  creat  al  2017  i  fet  públic  ara,  confirma  els  riscos  de  construcció  del  Calderí  per  inundabilitat,  perill  pel  transport  de  mercaderies  perilloses, i  molt  més.  Això  confirma  que  l’Ajuntament  de  Mollet  del  Vallès  coneix  aquest  riscos  i  prohibicions  de  construir  a  certs  espais.  En  fer  cas  omís  d’aquest  document  generat  per  l’Ajuntament ,  esdevé  responsable  del  que pugui passar  en el  futur.

 L’Ajuntament ha de rectificar.

 Albert Rodríguez Borràs, Salvem el Calderí


Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *