Canvis als busos interurbans el 2 de maig: transbordaments obligatoris a l’eix Bes√≤s-Tenes i menys busos Mollet-Parets

La Generalitat ha anunciat que el pr√≤xim 2 de maig s’augmentar√† el servei de les l√≠nies 320, e7 i e21 que connecten Mollet i la Vall del Tenes amb Barcelona, respectivament.

Aquestes millores comportaran un augment de freq√ľ√®ncia generalitzat a totes aquestes l√≠nies, especialment a les hores punta en que passaran cada 10-15 minuts.

De fet, darrerament, moltes persones usu√†ries d’aquests serveis, especialment, de la l√≠nia e21, havien manifestat la necessitat d’augmentar la freq√ľ√®ncia de pas a les hores punta en qu√® els autobusos anaven plens a vessar.

Eix Besòs-Tenes amb transbordament

A l’altra cara de la moneda, als despla√ßaments comarcals per√≤, trobem un balan√ß agredol√ß. Les l√≠nies 302, 303 i els serveis e21 fins a Lli√ß√† i Riells desapareixen i, amb ells, totes les parades que realitzen entre els principals de la l√≠nia e7.

Per viatjar entre Riells i Montcada caldr√† agafar tres autobusos i realitzar transboradment a Mollet i Lli√ß√† de Vall. √Čs a dir, si fins ara es podia anar de la Llagosta a Parets amb la l√≠nia 302, a partir de dijous caldr√† fer transbordament a Mollet.

Aquest canvi permet augmenar la connecitivitat global i disposar de m√©s freq√ľ√®ncia a tot el corredor. Malaurdament, per√≤, per fer aix√≤, la freq√ľ√®ncia de pas de Mollet a Parets, passar√† de 108 a 56 expedicions, per tant, hi ha una reducci√≥ del 50%.

La cobertura horària i els dies de circulació, assignatura pendent

Els increments de servei a les l√≠nies que es mantenen per√≤, s’han concentrat majorit√†riament a les hores en els quals ja circulaven.

S√≠ b√© es cert que l’e21 comen√ßa una hora abans (a les 5h), encara acaba a les 20:30h, la l√≠nia expr√©s de Catalunya que acaba m√©s d’hora (juntament amb l’e18) malgrat registrar m√©s de 400.000 usuaris l’any 2023. A m√©s, la l√≠nia continuar√† sense circular els caps de setmana. Per√≤, la part negativa √©s que si existien 21 expedicions els feiners d’agost, aquestes desapareixen i es perd tot el servei per autopista entre la capital baixvallesana i Barcelona.

Pel que fa, als caps de setmana i l’agost, trobem que moltes relacions (Barcelona-Mollet, Mollet-Parets…) tindran el primer autob√ļs m√©s tard i el darrer m√©s d’hora. Per tant, es redueix la disponibilitat hor√†ria, augmentant la depend√®ncia del vehicle particular.

La l√≠nia e7, p√®ro, √©s l’√ļnica que viu una millora global en aquest sentit i amplia la cobertura tots els dies de l’any de forma notable.

Valoració global agredolça

Despr√©s d’una an√†lisi en detall hem de fer una valoraci√≥ cautelar agredol√ßa. Si b√© √©s cert que hi ha m√©s connexi√≥ global a l’eix Bes√≤s-Tenes, en hora punta no √©s garanteix l’enlla√ß amb estret√≠ssims marges de nom√©s 2 minuts o esperes superiors als 15 minuts en altres franges. De fet, s’ha redu√Įt la freq√ľ√®ncia de pas i suprimit expedicions que ara anaven plenes.

A m√©s, fora dels feiners, la resta de dies s’ha mantingut o disminuit l’oferta entre Mollet i Barcelona.

Pel que fa a la cobertura territorial, l’Eixample de Parets i el barri de Lourdes de Mollet tamb√© perden la connexi√≥ directa amb Barcelona i depenen exclusivament de la R3; a m√©s de totes les parades que despareixen, algunes d’elles a pol√≠gons industrials. Una q√ľesti√≥ delicada, si m√©s no.

Tot i això, cal fer esment que els nous horaris augmenten els temps de viatge i segurament hi haurà un increment generalitzat de puntualitat i fiabilitat del servei, uns aspeces que a les actuals línies 302-303 era molt complex per la seva llargada i nombre de parades.

El problema, √©s que a la relaci√≥ Bes√≤s-Tenes, degut als transbordaments, tots els temps de viatge s’incrementaran i, per molt que es pugui guanyar fiabilitat, aquesta millora queda evaporada.

Tampoc no es pot passar per sobre d’una q√ľesti√≥ tan important com √©s el preu del bitllet. El fet d’haver de canviar d’autob√ļs incrementar√† el preu notablement, el doble o el triple, per aquelles persones que siguin usu√†ries ocasionals o facin servir els t√≠tols propis de Sagal√©s (S1, S2, S3…) que no tenen dret a transbordament.

La informació, inexistent

Per √ļltim, cal abordar una q√ľesti√≥ tan b√†sica, simple i fonamental com √©s comunicaci√≥ i la informaci√≥. Aquest √©s el canvi m√©s important de les darreres d√®cades al transport interurb√† a Mollet i l’eix Bes√≤s-Tenes. S√≠ b√© a ciutats com Barcelona fer transbordament entre l√≠nies √©s una pr√†ctica habitual i senzilla pel context urb√† i les elevades freq√ľ√®ncies de pas, als contextos interurbans √©s un fet testimonial.

Creiem que aquesta operació requeria una campanya informativa a xarxes socials, cartelleria a parades i autobusos i horaris unificats amb les tres línies que cobriran el corredor.

Malauradament, per√≤, no hem trobat res d’aix√≤ i hem pogut comprovar que el personal de conducci√≥, a falta d’una setmana, encara no havia estat informat dels canvis.

Per aquest motiu, des de MolletOpina, t’oferim els nous horaris combinats en un format unificat en PDF que pots descarregar a continuaci√≥:

Des del nostre grup esperem que totes les q√ľestions pendents es puguin anar ajustant i resolent en els pr√≤xims mesos ja que si, l’objectiu √©s la descarbonitzaci√≥ de la mobilitat, nom√©s s’aconseguir√† oferint un transport p√ļblic que pugui donar una resposta adequada i no perdi hores de servei o freq√ľ√®ncia de pas.

#MObilitat


Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *